آئین جشن با شکوه میلاد رسول مکّرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله وسلامه علیه وآله و امام جعفرصادق علیه السّلام
آئین جشن با شکوه میلاد رسول مکّرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله وسلامه علیه وآله و امام جعفرصادق علیه السّلام
آئین جشن با شکوه میلاد رسول مکّرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله وسلامه علیه وآله و امام جعفرصادق علیه السّلام روز دوشنبه 3آبان ماه1400از ساعت 10الی 11 با حضور حجت الاسلام والمسلمین عباس کاظمی (رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خمین) ، طلاب وعموم بانوان در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران هاجربه صورت حضوری وهمزمان در تالار فرهنگی سامانه مدرس به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، حجت الاسلام والمسلمین عباس کاظمی ضمن تبریک هفته ی وحدت به اهمیت اسلام ناب اشاره کرد .
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خمین تصریح کرد: غربی ها(کشورهای غیر مسلمان) ما را به بی فرهنگی متهم می کنند درحالی که بیشترین جرم و جرایم را خود مرتکب می شوند.
کسانی که خود اهل خشونت هستند چون رسانه دست آنهاست مسلمانان را متهم به خشونت جلوه می دهند .
ایشان درادامه افزود: فرهنگ اسلام تاثیرات عجیبی دارد، چرا که از بین بدترین انسان های روی زمین، بهترین انسان ها را ساخته است.
حجت الاسلام کاظمی با اشاره به جاهلیت اولی( قبل از اسلام) بیان کرد امروز با شعار تساوی زن و مرد، به زن خیانتها صورت گرفته و در حالی که تکنولوژی در کشورهای غربی، پیشرفت کرده اما در اخلاق پیشرفتی نداشته اند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خمین در بخشی از سخنان خود با بیان ویژگیهای دوران جاهلیت اعم از زنده به گور کردن دختران، شهوت رانی و خرافه پرستی گفت: در اسلام آنچه مهم است شخصیت افراد است که به آن اهمیت زیادی داده شده است که متاسفانه امروز با شخص کار دارند و با آن شرایط زن را برای کار کردن قبول می کنند.
وی با اشاره به جاهلیت مدرن تصریح کرد: زمان رسول اکرم صلوات الله وسلامه علیه واله، شهوت رانی و زنده به گور کردن دختران در آن زمان، رواج داشت و اکنون هم غرب سرمایه های فراوانی خرج می کند تا نقش زن درخانواده را نابود کند و متاسفانه سوغات غرب برای ما، سقط جنین بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین عباس کاظمی خطاب به حاضران گفت: اسلام با تمام جوانبش شفا بخش است نه اینکه بخشی را اجرا و بخشی را (که به نظر ما ضرر دارد) حذف کنیم ودراین مورد به رواج سبک زندگی غربی درکشور اعم ازمعماری ، تلویزیون، بازار و…اشاره کرد.
وی افزود:ایام ولادت پیامبر صلوات الله وسلامه علیه واله فرصت مناسبی برای تفکر و بازیابی دوباره اسلام و تحقیق است. هرجا خوبی ذکر شده از اسلام است و رسول مکرّم اسلام صلوات الله وسلامه علیه واله با صبوری و مهربانی اسلام را تبلیغ می کردند.
وی درپایان خاطر نشان کرد: امروز تمرکز دشمن روی جنگهای پیامبر است وما باید با مطالعه جنگ ها وکشتار هایی که زمان پیامبر صلوات الله وسلامه علیه واله صورت گرفته و مقایسه آن با دیگر جنگها که علت آن جنگها کشور گشایی و غارت بوده ،روشنگری کنیم که هدف پیامبر از جنگهایی که صورت گرفته دفاع بوده نه کشور گشایی.
حجت الاسلام والمسلمین کاظمی درخاتمه با مدیحه سرایی، این جشن باشکوه را حال وهوایی معنوی بخشید وشادی جشن را مضاعف کرد.
قرائت قرآن،هماهنگی با مجری ،پذیرایی ،پخش کلیپ ،مدیحه سرایی، پاورپوینت مناسبتی، اهدای بسته های فرهنگی، فضا سازی و… از برنامه های حاشیه ای این جشن بود.
آئین بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار دلها
آئین بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار دلها
آئین بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار دلها، سپهبد حاج قاسم سلیمانی همزمان با اربعین شهادت شهید فخری زاده و ارتحال جانگداز عالم ربّانی حضرت آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه روز شنبه 13 دی 99از ساعت 11 الی12درسالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران هاجر شهرستان خمین برگزار شد.
در این مراسم ضمن تلاوت سوره مبارکه “یس” دقایقی پیرامون شخصیت عمّار انقلاب حضرت آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه توسط سرکار خانم حمزه لو وسرکار خانم موسوی صحبت شد وبا ذکر مصیبت و روضه حضرت زهرا سلام الله علیها برنامه خاتمه یافت.
همزمان با این برنامه، برای فرزندان طلاب در مهد کودک این مدرسه علمیه برنامه ای مجزا ویژه سردار دلها در نظر گرفته شد. در این برنامه فرزندان طلاب با معرفی کتاب و شعر خوانی ومسابقه نقاشی یاد شهید سلیمانی را زنده کردند ودر پایان هدایایی به آنها اهدا شد.
سخن نگاشت4: بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مدّظله العالی در جمع دانشجویان و دانش آموزان 98/08/12
سخن نگاشت2: بیانات مقام معظم رهبری 12 آبان 98
سخن نگاشت1: بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مدّظله العالی در جمع دانشجویان و دانش آموزان 98/08/12
مقابله با شایعه سازی دشمن
از جملهی کارهایی که مردم میتوانند به بهترین وجهی در خدمت به کشور انجام بدهند، حضور در صحنههای انقلاب است؛ از جملهی کارهایی که مردم میتوانند انجام بدهند، مواجهه و مقابلهی با شایعهسازی دشمن است. امروز یکی از شگردهای فعّال دشمن، شایعهسازی است که مردم را مضطرب کنند، مردم را با هم مخالف کنند، علیه این و آن تهمت بزنند، مردم را به جان یکدیگر بیندازند که البتّه چنین اتّفاقی نمیافتد به توفیق الهی؛ امّا آنها قصدشان این است؛ مردم باید هوشیار باشند، متوجّه باشند. مردم را با کمال وقاحت به مواجههی با انقلاب، با نظام دعوت میکنند؛ این مردمی که نظام متّکی به آنها است. اگر مردم پشتوانهی نظام، پشتیبان نظام نبودند، این ماجرای به این اهمّیّت پیش نمیآمد، پیش نمیرفت؛ این قدر وقیحند که همین مردم را وادار میکنند یعنی تشویق میکنند، تحریک میکنند به مواجههی با نظام. مردم در مقابل این تبلیغات ایستادگی کنند، علیه این تبلیغات حرکت کنند. جوانها امروز در فضای مجازی فعّالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان.(بخشی از بیانات 19 دی 1397)
نامه اساتید حقوق، علوم سیاسی و دیپلمات ها پیرامون بررسی لایحه CFT به شورای نگهبان
نامه اساتید حقوق، علوم سیاسی و دیپلمات ها پیرامون بررسی لایحه CFT به شورای نگهبان:
الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم ناقض اصول 3،4،11،152،154،153،155قانون اساسی مبنی بر “طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب"،"تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان"،"هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر… و دیگر شئون کشور گردد ممنوع است"،سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هر گونه دسلطه جویی و سلطه پذیری،حفظ استقلال همه جانبه ….،دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می کند “که از اصول اساسی انقلاب است؛خواهد بود و قطعا تایید سی کمک به افزایش فشار تحریم ها علیه ایرانیان با نام شورای نگهبان است.
خسارت برجام تکرار نشود
تشکل استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با یکهزار عضو در نامه ای سر گشاده و تحلیلی به اعضای شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان خواستار دقت نظر و همه جانبه نگری آنها در پیوستن به کنوانسیون CFT شدند.
در این نامه آمده است؛ استدعا داریم بر اساس شرع مقدس اسلام و قانون اساسی، با بررسی دقیق فقهی و قانونی این مصوبه مجلس، با بررسی دقیق فقهی و قانونی این مصوبه مجلس، از هر گونه ضایع شدن حقوق حقه ملت شریف ایران، جلوگیری نمایید تا خدای نا کرده تجربه خسارت بار برجام تکرار نگردد؛ چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:"لا یسلع المومن من جحر مرتین"مومن از یک موضع دو بار گزیده نمی شود.
کلام نور
کلام نور (شماره 2)
کرسی آزاد اندیشی: شبکه های اجتماعی مجازی- بحران هویت دینی و ملّی (انقلاب خاموش)
شبکه های اجتماعی مجازی- بحران هویت دینی و ملّی
انقلاب خاموش
روز چهارشنبه 20/2/96 معاونت پژوهش مدرسه علمیه هاجر خمین با مشارکت اعضای کانون پژوهشی روشنای علم کرسی آزاد اندیشی با موضوع «شبکه های اجتماعی مجازی- بحران هویت دینی و ملّی» و را با عنوان “انقلاب خاموش” با حضور مدیریت محترم در مسند داوری برگزار نمود. در این کرسی آزاد اندیشی طلاب کلیه پایه های تحصیلی و اساتید محترم شرکت داشتند. دبیر اجرایی این کرسی آزاد فکری سرکار خانم سلیمانی ابتدا با توضیحاتی درباره چارچوب کرسی های آزاد اندیشی به طرح مسئله و تعریف مفاهیم مربوطه همچون تعریف شبکه اجتماعی و انواع آن، هویت، هویت ملّی، هویت دینی، هویت اجتماعی و بحران هویت پرداخت. الگوی برگزاری این کرسی آزاد اندیشی طلبه - استاد و دو جانبه بوده و چالش پیش روی ارائه دهنده و منتقدین وی پاسخ به این سؤال است که آیا جامعه ایرانی اسلامی در فضای شبکه های اجتماعی مجازی قادر خواهد بود که هویت دینی و ملّی خود را حفظ کند یا نه؟ در راستای طرح این سؤال دیدگاه ارائه دهنده بر این بود که وضعیت موجود جامعه ایران با توجه به دیدگاه های نظریه پردازان و پژوهشگران داخلی و خارجی وضعیت بحرانی یا منجر به بحران است و هویت ایرانی و اسلامی کشور ما در دهکده جهانی مورد نظر مک لوهان در معرض خطر است. در مقابل منتقدین این دیدگاه اظهار داشتند که ظرفیت موجود در جامعه ایرانی اسلامی ما با توجه به قوا و پتانسیل های اعتقادی و ارزشی، ظرفیت خوبی است برای خروج از بحران هویت و رسیدن به جامعه جهانی موعود که سکان دار آن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و دهکده جهانی حقیقی همان حکومت جهانی امام زمان (عج) است که در آن وعده های الهی تحقق می یابد و در نهایت جبهه حق پیروز و سعادت مند خواهد شد؛ به شرط آنکه ما به وظایف خود در قبال رشد و توسعه این بزار تکنولوژیک عمل کرده، سواد رسانه ای، دانش خود در حوزه علوم مورد نیاز، ایمان، تقوا و کار و تلاش را برای ایستادگی در برابر جبهه غرب و بانیان این ابزار رسانه ای جدید به بهترین نحو به کار بندیم و برای اثبات مدعای خود به آیات قرآن، روایات و بیانات رهبری عظیم الشأن امام خامنه ای مد ظله العالی استناد داشتند. داور محترم این کرسی آزاد اندیشی قول به تفصیل را قائل شدند و به نظر ایشان با پذیرش وضعیت نامطلوب فعلی با توجه به آمار موجود در پژوهش های جدید و در معرض خطر بودن جوانان، نوجوانان و خانواده ها، کم رنگ شدن نمودهای هویتی ملی و دینی در برخی ابعاد نباید ناامید بود. ایشان در ادامه راهکارهایی ارائه فرمودند و اظهار داشتند که می توان با اصلاح نظام آموزشی و تربیتی کشور با مبانی اخلاق دین، لزوم آموزش فرهنگ استفاده از اینترنت، اقدامات مداخله جویانه والدین، تدابیر کاربری صحیح، برخورد مناسب نسبت به گزارش های کاربران، تشویق و ترغیب در استفاده درست جوانان، تقویت جنبه های روانشناسی اخلاق و با وضع قوانین با ضمانت اجرایی بالا می توان برای برون رفت از از وضعیت بحرانی موجود گام های مؤثری برداشت. در پایان به وظایف طلاب و روحانیون در این عرضه اشاراتی داشتند و فرمودند که روحانی باید در کنار بهره گیری از فضای مجازی در فرایند تبلیغ دینی به مسجد و منبر و هیئت نیز بپردازد چراکه تبلیغ به شیوه سنتی آثار خاص خودش را دارد و همچنین کیفیت حضور در فضای وب را نباید به شبکه های اجتماعی محدود کرد و صرفاً نباید به غرب چشم بدوزیم بلکه باید این امکانات را بومی سازی کرد؛ همچنانکه مرکز مدیریت حوزه های علمیه گام های خوب و مؤثری در این جهت برداشته است.
بولتن محتوایی کرسی آزاد اندیشی انقلاب خاموش را از اینجا دانلود کنید.
سلام
سلام
تست
گرامی داشت هفته پژوهش
نشست علمی پژوهشی: پاسخ به شبهات مطرح شده در فضای مجازی
نشست علمی پژوهشی: بررسی شبهات در دو محور:
1) ذوالقرنین در سوره کهف
2) شیوه موضع گیری حضرت علی علیه السلام در برابر فتوحات خلفاء
روز یکشنبه 95/8/16 در مدرسه علمیه خواهران هاجر خمین با حضور دکتر حسین خسروی برگزار گردید. مشروحی از مباحث مطرح شده در این نشست علمی در قالب طرح شبهه و پاسخ به شبهات در ذیل می آید.
طرح شبهه ی اول: ذوالقرنین در قرآن
طرح سوال: زمانی که پیامبر مبعوث شدند از جانب قریش سخت مورد مخالفت قرار گرفت یعنی می کوشیدند رسالت پیامبر (ص) را قریش تکذیب کنند. روز به روز هم بر این اهمیت رسالت پیامبر و به تعبیری گسترش رسالت پیامبر و طرفداران پیامبر افزوده می شد تا اینکه قریش مجبور شدند از یهود در مدینه کمک بگیرند. گفتند: مردی آمده که ادعای الهی دارد و ما نمی دانیم چطور با این مرد برخورد کنیم. یهود قریش را اینطور راهنمایی کردند که از او سه سوال بپرسید اگر به این سه سوال شما جواب داد بدانید فردی است که از جانب خدا مبعوث شده است و اگر جواب نداد بدانید که ادعای شخصی خودش است. یهود پیشنهاد کرد که سوال کنید: 1) روح یا حقیقت روح چیست؟ 2)گروه جوانمردانی که به کوه یا آن غار پناهنده شدند چه کسانی هستند؟3) مردی که شرق و غرب عالم را درنوردید چه کسی می باشد؟ به تعبیر قرآن:” یسئلونک عن ذی القرنین".
قریش سوالات را از پیامبر (ص) پرسیدند و ایشان جواب دادند: گروه جوانان پناهنده شده به کوه را تأویل به «اصحاب کهف» داد و مردی را که شرق و غرب عالم را درنوردید تأویل به «ذوالقرنین» دادند و اینکه روح چیست اینها را به خود قرآن ارجاع داد؛ که خدا می داند روح چیست. پاسخ پیامبر به این سوالات را به عنوان مقدمه بر شبهه ی مطرح شده در فضای مجازی مطرح فرمودند. در فضای مجازی کورش در ایران را با پیغمبر اسلام(ص) مقایسه می کنند. این شبهه قبلا هم جواب داده شده است ولی مجدداً این شبهه قد علم کرده که این جناب ذوالقرنین کیست؟ یا ذوالقرنینی که یهود قریش را راهنمایی کردند که از پیامبر بپرسید کیست؟
اینطور جواب داده شده است:
این ذوالقرنینی که خداوند در قرآن آیه 83 سوره کهف به بعد مطرح می کند:
و يسلونك عن ذى القرنين قل سأتلوا عليكم منه ذكرا(83) إنا مكنا له فى الارض و ءاتينه من كل شى ء سببا(84) فأ تبع سببا(85) حتى إذا بلغ مغرب الشمس وجدها تغرب فى عين حمئة و وجد عندها قوما قلنا يذا القرنين إما أن تعذب و إما أن تتخذ فيهم حسنا(86) … تا آیه 102
بعضی ها معتقدند “اسکندر مقدونی” بوده است همانی که به ایران حمله کرد.
بعضی می گویند “فریدون” از پادشاهان پیشدادی که از پادشاهان ایران بوده است.
بعضی می گویند از ملوک یا پادشاهان یمن بوده است.
بعضی اعتقاد دارند این فرد “اسکندر اول” دو مین قیصر روم بوده است.
برخی معتقدند امپراطور چین بوده است.
آقای علامه طباطبایی رحمه الله در ذیل آیات 83 سوره کهف و آیات بعد 6 نظریه را مطرح می کنند. 5 نظریه را ردّ می کنند و یک نظریه را می پذیرند و می فرمایند ذوالقرنین همان کورش است.
این مطلب را قبل از علامه طباطبایی رحمه الله چه کسی کشف کرده است؟ مولانا ابوالکلام آزاد حدود 50 سال پیش از این (یعنی زمانی که علامه طباطبایی رحمه الله مشغول نوشتن تفسیر المیزان بوده است چون می دانید که قسمتی ازتفسیر المیزان قبل از انقلاب اسلامی نوشته شده است) وزیر فرهنگ وقت هند بوده است. ایشان عنوان می کند که اسکندر ذوالقرنین همان کورش است. آقای باستانی پاریزی همین کتاب مولانا ابوالکلام آزاد را می گیرد و با عنوان یک کتاب فارسی به نام «کورش کبیر یا ذوالقرنین» به فارسی ترجمه می کند. و این کتاب در ایران انتشار پیدا می کند. علامه طباطبایی 6 نظریه را در تفسیر المیزان طرح می کنند که پنج نظریه را ردّ می کنند و یک نظریه را می پذیرند. علامه طباطبایی رحمه الله در تفسیر المیزان می فرماید: « این مجموعه چیزی است که از کلام ابوالکلام آزاد تلخیص کردم. اگرچه به بعضی از جزئیات این نظریه اشکال وارد است، اما این نظریه از بین نظریه ها روشن ترین انطباق با آیات قرآن را دارد و بیش از همه با آیات تطبیق می کند. و بیش از اقوال و نظریات دیگر به قول نزدیک تر است». یعنی علامه دیدگاه مولانا ابوالکلام آزاد وزیر فرهنگ وقت هند را می پذیرد و عنوان می کند نزدیک ترین قول و بیشترین انطباق را با آیات قرآن دارد که ما ذوالقرنین را همان کورش از او یاد کنیم.
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، مؤسسه حضرت آیت الله مصباح مدّظلّه سال21 اسفند 1384 نشستی را برگزار می کند با عنوان:«ذوالقرنین در قرآن کریم و عهد عتیق» که با حضور آقای یعقوب جعفری که از اندیشمندان بوده است و آقای محمد دشتی که دانشجوی رشته ی تاریخ بوده است. در این نشست تمام نقاط مثبت و منفی بررسی شده است و ما آن نکته ی پایانی نشست در سال 1384 که پیام نشست می تواند باشد:«ما کورش را آنگونه که هست نشناخته ایم و نشناسانده ایم. توده ی مردم ما حق دارند و معذورند و … .» و در پایان ذوالقرنین را با کورش تطبیق می دهند و یک نکته مطرح می شود که دینش چه بوده است؟ در پایان نتیجه ارا این طور طرح می کنندکه :«در هزاره سوم پیش از میلاد در حوضه ی تمدن ایران فرهنگ توحیدی نیرومندی حاکم بوده است و سلسله طویل العمر و نیرومند کیانی به شدت تحت تأثیر این فرهنگ بوده است.»؛ یعنی دین کورش دین توحیدی بوده است. در تفسیر نمونه هم آیت الله ناصر مکارم شیرازی این بحث را همین طور مطرح می کنن. حال ببینید اگر ما با گفته بزرگانمان ذوالقرنین را همان کورش بدانیم کسی که دین توحیدی دارد، دیگر کسی او را در برابر پیامبر (ص) قرار نخواهد داد. شاید یکی از زیرکی های یهود هم همین بود که بروید بپرسید ذوالقرنین کیست و فکر می کردند پیامبر نمی شناسد و نمی داند که ذوالقرنین کیست. ای شبهه ای است که ای ما شاء الله در دانشگاه و در فضای مجازی هست. آن چیزی که ما از دیدگاه علامه طباطبایی یعنی برداشت ایشان از کلام مولانا ابوالکلام آزاد دارد و می فرماید نزدیک ترین تطبیقی که با آیات قرآن دادیم می توان ذوالقرنین را با عنوان کورش از او یاد کنیم. ما از برخی مسائل به راحتی می گذریم و بعد نسل جوان ما می آید و این را به عنوان شبهه و مشکل برای ما مطرح می کند. اگر مطالعه کردید و اشکال داشتید در بحث ورود کنید. ذوالقرنینی که قرآن مطرح می کند انسانی موحّد، مؤمن، صالح و از مردان الهی بوده است.
طرح شبهه ی دوم: مواضع امام علی علیه السلام در برابر فتوحات خلفاء
می دانید که بعد از رحلت پیامبر (ص) خلافت قطع شد و به جای آن تصمیم غدیر که تئوری امامت مطرح شد، ابوبکر به خلافت رسید و بع از آن خلیفه دوم عمر و سپس خلیفه سوم عثمان به خلافت رسید و به تعبیر ما 25 سال امام علی (ع) خانه نشین بودند. امام علی علیه السلام می فرمایند: « من در این مدت با دو عنوان روبرو بودم، 1) شمشیر برگیرم و از حق و حقوق خود دفاع کنم و 2) سکوت اختیار کنم.» در مجموع جواب این است که اگر شمشیر برگیرم و از حق و حقوق خود دفاع کنم 1)تعدادی از صحابه و یاران نزدیک به شهادت خواهند رسید و تعدادی از صحابه ی پیامبر که فعلا مقابل امام علی علیه السلام قرار دارند به ضرر ما تمام خواهد شد؛ کشته شدن هر دو این گروه باعث تضعیف جبهه ی اسلام می شود و در مقابل هم امپراطوری روم منتظر فرصت است که جبهه ی اسلام تضعیف شود و اصل اسلام را بزند. یعنی این نهال نوپا که پیامبر (ص)کاشته است و الان روبه رشد است و بعد از رحلت پیامبر با این مشکل روبروست به این نتیجه رسیدم که سکوت اختیار کنم. البته نه اینکه امام انتقادی نداشته باشد، تذکری نداده باشد و مخالفتی یا صحبتی نکرده باشد؛ منظور از اینکه آن شمشیر گرفتن و جبهه ای را تشکیل داده باشد را امام کنار گذاشتند.
امام علی علیه السلام در فتوحات دوره خلافت ابوبکر (دو سال و چهار ماه) ، در فتوحات خلیفه دوم (حدود 10 سال، از 13 تا 24 هجری قمری)، امام علی علیه السلام و فتوحات در عصر عثمان (از سال 24 تا 35 هجری قمری)؛ ما می خواهیم ببینیم موضع امام علی علیه السلام با فتوحاتی که در دنیای اسلام اتفاق افتاده است امام چگونه برخورد کرده است؟
پاسخ به شبهه ی دوم:
فتوحات زمان خلیفه اول:
دقت کنید، با رحلت پیامبر(ص) و انحراف خلافت از مسیر حقیقی اش، یکی از اقداماتی که در دستور کار خلفاء قرار گرفت راه اندازی پیکارها و فتوحات بوده است و در نتیجه انجام فتوحاتی در خارج از قلمرو اسلامی. این فتوحات انجام شده است. امام علیه السلام هم در جامعه ی اسلامی حضور دارد و موضع امام علیه السلام را هم اعلام کردیم که می خواهیم بدانیم امام علیه السلام در این فتوحات چه تصمیمی گرفتند؟
گفتیم که خلیفه ی اول دو سال و چهار ماه خلافت کردند و اولین مشکلی که با آن روبرو بود:1) مرتدّان 2) پیامبران دروغین 3) مانعان زکات (کسانی بودند که زکات را به دولت مرکزی ابوبکر نمی دادند بلکه به اما علی علیه السلام می دادند.) یعنی بیش از یک سال از خلافت ابوبکر را با این سه مسئله گذشت: مرتدان، پیامبران دروغین و مانعان زکات. یعنی برای ابوبکر فرصت زیادی برای فتوحات باقی نمانده است؛ ولی در عین حال زمان ابوبکر دو اتفاق افتاده است: ایشان دو تا لشکرکشی داشته است، یکی به روم در منطقه ی شامات و یکی به عراق در منطقه ی ایران(چون عراق جزء ایران بوده است). ببینیم که امام علی علیه السلام با این دوتا لشکرکشی چطور برخورد کرده است؟
دقت کنید، امام علی علیه اسلام به هیچ عنوان در هیچ یک از لشکرکشی های خلیفه اول شرکت نکرده است. در هیچ سندی ما نداریم که امام در این لشکرکشی ها شرکت کرده باشد. اما در هیچ سندی هم نداریم که امام از دادن مشاوره به ابوبکر خودداری کرده باشد. یعنی جایی که ابوبکر مشاوره خواسته است امام مشاوره داده است ولی نه به خاطر خلافت ابوبکر و عمر بلکه به خاطر اسلام.
برای نمونه: می گویند در این فتوحات ابوبکر نظر صحابه را درارتباط با فتح شام پرسید که من در ارتباط با آن چه کار کنم؟ هر کس نظری داد که مورد پذیرش ابوبکر قرار نگرفت. نوبت به امام علی علیه السلام رسید. وقتی نظر مشاوره ای علی علیه السلام را گرفت؛ حضرت علی علیه السلام اینطور فرمودند: “چه خلیفه خود به این نبرد روی آورد و چه لشکری از جانب خویش روانه کند. در هر دو حال پیروز خواهی بود. زیرا از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم شنیده ام که آیین اسلام بر همه ی ادیان غلبه خواهد کرد". آنگاه امام علیه السلام، خلیفه را به استقامت و صبر در این امر سفارش نمود. ابوبکر هم از شنیدن چنین خبری خوشحال شد مسلمانان را به جهاد با تحریک و تشویق روانه ی این فتح به طرف شام کرد. سپاه هم رفت و با پیروزی برگشت ولی زمانی که خبر فتح شام را دادند دیگر ابوبکر در قید حیات نیست.
لذا هر کسی که بگوید امام علیه السلام در فتوحات و لشکرکشی هایی که ابوبکر داشته شرکت کرده است؛ با صراحت می گویم: در هیچ سندی نداریم که امام در فتوحات شرکت کرده باشد؛ ولی امام از دادن مشاوره به ابوبکر یا خلیفه بعد از ابوبکر خودداری نکرد. چنانکه وقتی نظر صحابه را در مورد فتح شام پرسید، نظر صحابه را خلیفه اول نپذیرفت ولی نظر امام علیه السلام را پرسید و امام آنگونه جواب داد.
پس در دو سال و چهار ماه خلافت ابوبکر بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم قسمت اول درگیر مرتدان و مانعین زکات و پیامبران دروغین بود و در یکسال و چند ماه باقی مانده یک لشکرکشی به شام داشت و یک لشکرکشی هم به ایران داشت و نظر امام علیه السلام را به عنوان مشاوره به کار بست.
خبر پیروزی های سپاه اسلام به وقایع جنگ خندق بر می گردد، وقتی سپاه کفر به طرف مدینه می آمد پیامبر از یارانش مشاوره خواست و یارانش به ایشان مشاوره دادند و آنجا مشاوره ی سلمان فارسی در کندن خندق پذیرفته شد. وقتی شروع کردند اطراف مدینه خندق بکنند ظاهرا به یک مانع برخورد کردند به پیامبر(ص) خبر دادند که در کندن خندق مانعی پیش آمده است. حال مدیریتی هم پیامبر در کندن این خندق دارند که الان به آن نمی پردازیم. پیامبر(ص) رسما حضور پیدا کردند و با وسیله ای که خندق می کندند پیامبر ضربه ای زد و از تماس آن با سنگ برقی جهیدن گرفت و پیامبر تکبیر گفتند و در ضربه دوم برقی دیگر جهیدن گرفت، پیامبر تکبیر دوم را گفتند و ضربه ی سوم همینطور شد و پیامبر (ص) تکبیر سوم را گفت و سنگ متلاشی شد. همه احساس شادمانی کردند و پرسیدند که چرا شما سه تکبیر گفتید؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: تکبیر اول جبرئیل خبر پیروزی مسلمانان عرب را بر امپراطوری روم داد؛ تکبیر دوم جبرئیل خبر پیروزی مسلمانان عرب را بر امپراطوری ایران داد؛ و تکبیر سوم خبر پیروزی مسلمانان بر امپراطوری یمن را داد. منافقین هم در این میان بودند و گفتند: شما نان ندارید بخورید و می خواهید بروید سه تا امپراطوری را فتح کنید؟!
می بینید که خبر پیروزی مسلمانان در فتوحات در زمان پیامبر داده شده است. حالا هر کس هم در رأس خلافت باشد این پیروزی صورت می گیرد و این را حضرت علی به ابوبکر گفتند.
فتوحات زمان خلیفه دوم:
فتوحات اسلام بیشتر در زمان خلیفه دوم عمر (ده سال)بوده است. امام علی علیه السلام در فتوحات عمر همان موضعی را اتخاذ کرد که در زمان خلیفه اول هم در پیش گرفته بود. یعنی در هیچ فتحی و در هیچ لشکرکشی در زمان عمر شرکت نکردند ولی در دادن مشاوره امام علیه السلام هیچ کوتاهی نکردند. یعنی هر جا خلیفه از امام مشاوره خواسته است داده است. پس امام علیه السلام در فتوحات زمان خلیفه دوم موضع کاملا بی طرفانه دارد ولی از دادن مشاوره دریغی ندارد. به همین دلیل در تمام فتوحات خلیفه دوم از نظر امام علی استفاده می کرد. بیش از هفتاد مورد عنوان می کنند که “لولا علی لهلک العمر” اگر علی نبود عمر هلاک می شد. خلیفه دوم از صحابه نظر خواست ولی زمانی که از امام علی ع نظر خواست آقای مسعودی اینطور عنوان می کند که گزارش ها حاکی است که عمر از امام علی علیه السلام تقاضای شرکت در فتوحات را داشتند. امام امتناع می ورزید و قبول نمی کرد. مسعودی اینطور می گوید:” چون عمر درباره جنگ با ایرانیان از عثمان نظر خواهر کرد. عثمان در جواب گفت: سپاه اعزام کن و هر کدام را با سپاه بعدی تقویت کن و مردی را بفرست در کار جنگ که تجربه و بصرت کافی داشته باشد. عمر گفت: آن مرد کیست؟ عثمان گفت: علی ابن ابیطالب علیه السلام. عمر گفت پس او را ببین و با او گفتگو فرما که آیا به این کار تمایل دارد یانه؟ عثمان هم از طرف خلیفه مأمور است. عثمان با امام علی علیه السلام در این باره مذاکره کرد؛ اما علی روی خوش نشان نداد. دلیل این تمایل را شاید بتوان در این دانست که خلفاء بیشتر خوشنود می شدند مردم علی علیه السلام را به عنوان یک فرمانده ی نظامی تحت فرمان حکومت بشناسند تا رقیبی توانا و قدرتمند که با بیانات رسول خدا با آنان احتجاج و استدلال می کند. یعنی خیلی دوست داشتند امام به عنوان یک فرمانده قدرتمند ولی تحت فرمان حکومت باشد، آنگاه بگویند امام علیه السلام یک فرمانده نظامی تحت اختیار خلفاء است! نه به عنوان رقیبی که با احتجاج و استدلال و با بیانات رسول خدا با اینها احتجاج و استدلال می کند؛ لذا امام نپذیرفت.
ولی در مورد مشاوره دادن وقتی که عمر گفت خودم به جنگ بروم یانه؟ امام علیه السلام فرمودند: نه، با ورود شما در ایران، ایرانی ها احساس می کنند که جبهه ی اسلام ضعیف شده که خود خلیفه آمده است؛ شما در مدینه بمان و از همین جا جنگ را فرماندهی کن. اینگونه امام علیه السلام کار را پیش می برد و جهت می دهد.
فتوحات زمان خلیفه سوم:
در زمان خلیفه اول و دوم امام در فتحی شرکت نکردند ولی مشاوره دادند. خلیفه سوم که روی کار آمد امام نه در فتحی شرکت کردند و نه مشاوره دادند. چون موقعیت خلیفه سوم با خلیفه اول و دوم متفاوت است؛ لذا علی علیه السلام در عصر خلیفه سوم بر خلاف دو خلیفه قبلی کمتر در صحنه حضور می یافت و در امر حکومت برای مشاوره هم ورود پیدا نمی کرد. چون عثمان مخالفت علنی با کتاب خدا و سنت پیامبر داشت و باعث تعطیلی حدود الهی، حیف و میل بیت المال، بخشش های بی حساب و کتاب به نزدیکان و خاندان اموی، واگذاری منافع، پست های مهم حکومتی به خاندان اموی، ضرب و شتم یاران پیامبر و امام علی علیه السلام و حتی تبعید آنها (مثل تبعید ابوذر به ربذه) شد.
پس ببینید اینکه در سایت ها و فضاهای مجازی مطلب می زنند که امام علی (ع) در فتوحات خلفاء شرکت کرده اند اصلا سند ندارد و چون سندی وجود ندارد بیهوده نمی توان گفت امام علی علیه السلام در فتوحات زمان خلفاء شرکت داشته است.
سوال دیگر اینکه آیا امام حسن و امام حسین علیهما السلام در فتح طبرستان(فتح گرگان) شرکت داشتند یا نداشتند؟ آیا ایشان در فتح آفریقا شرکت داشتند ا نه؟
سوال بعدی اینکه آیا یاران امام علی علیه السلام در فتوحات خلیفه اول، دو و سوم شرکت داشتند یا نه؟
اینها نیز سوالاتی است که باید بعد از این پاسخ داده شود.
توشه ی رمضان 95
معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران هاجر خمین در جهت ترویج تبلیغ مکتوب و مجازی اقدام به طراحی توشه های احکام برای هر روز ماه مبارک رمضان 1437 نموده و با همکاری معاونت فرهنگی و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خمین تکثیر و در جلسه ختم قرآن روزانه ماه مبارک که هر روز عصر در مصلی نماز جمعه شهرستان خمین برگزار می گردد، توزیع و در اختیار روزه داران و مهمانان ضیافت الله قرار می دهند.
تقدیر از اساتید و طلاب ممتاز در حاشیه نشست علمی پژوهشی شیعه شناسی و آشنایی با فرقه منحرف شیعه انگلیسی
خلاصه ای از نشست علمی پژوهشی شیعه شناسی و آشنایی با فرق تشیع به ویژه فرقه شیعه انگلیسی:
سخنران محترم شیعه تعریفی عام (قبول امامت امام علی (ع))و تعریفی خاص (قبول امامت امام علی (ع) و 11 تن فرزندان ایشان) ارائه فرمودند و اینطور ادامه دادند که به طور کلی شیعه سه فرقه بیشتر نیست و برخی فرق انحرافی را نام برده و به جدیدترین فرقه انحرافی که در کلام امام خمینی (ره) اسلام آمریکایی و در کلام امام خامنه ای (مدّ ظلّه)شیعه انگلیسی یا شیعه لندنی خوانده می شود مورد بحث امروز است. به تعبیر امام خامنه ای (مدّ ظلّه) شیعه انگلیسی هدفش احمق نشان دادن شیعه است دشمنان اسلام همیشه مذهب علیه مذهب، دین علیه دین و تشیع را برابر تشیع قرار می دهند. در این رابطه سه سوال مطرح فرمودند: پایه گذاران شیعه لندنی چه کسانی هستند؟ آیا شیعه لندنی واقعا یک جریان فکری کلامی است یا تنها یک جریان انحرافی است؟ ویژگی های این جریان انحرافی چیست؟ طلاب پاسخ های خود به این سوالات بیان داشته و سخنران محترم به طور مبسوط در هر مورد توضیحاتی ارائه فرمودند. وی در ادامه فرمودند همان خطری که وهابیت دارد شیعه لندنی هم دارد و ویژگی های این جریان انحرافی را به شرح ذیل برشمردند:
1- عقل ستیزی و تحریم علوم عقلی: به ویژه فلسفه مثل اخباریون که مطلقا با فلسفه مخالفند. هر زمان که ما عقل گرایی را رها کرده و عقل گریزی را بپذیریم رکود کرده ایم چراکه پیامبر رحمت (ص) فرمودند: دو حجت داریم حجت باطن(عقل) و حجت ظاهر(پیامبران).
2- وحدت ستیزی و تفرقه است: هدفشان دامن زدن به تفرقه مذهبی است. مبلّغان این جریان با سوء استفاده از اختلافات با اهل سنّت چه در لندن یا جاهای دیگر سخنرانی ها را به بحث اختلافی میان شیعه و سنّی می کشانند.
3- ترویج افراطی گری در رفتارها و شعائر مذهبی به ویژه عزاداری ها.
4- جابه جا کردن اصول و فروع دین و رها کردن اصول و پرداختن به حواشی
5- انحصارگرایی در اندیشه دینی و مصادره عنوان تشیع
6- ارائه چهره غیبی و سکولار از شریعت
7- تخریب مرجعیت و جریان فقاهت در شیعه: این جریان در صدد است که سنجش فقاهت از مراکز علمی حوزه گرفته شود و به به مردم سپرده شود. سپس به این سوال پاسخ دادند که اهداف برنامه ریزان و فعالان تشیع لندنی چیست؟ آنها دو هدف را دنبال می کنند: 1- جاذبه های تشیع را به دافعه تبدیل کنند و چهره ای زشت از دین ارائه دهند. 2- از درون مذهب به مقابله و ایستادگی در برابر تشیع اصیل بپردازند. در پایان چندین مورد از اقدامات شیعه انگلیسی بر اساس اهداف مذکور بیان گردید؛ به عنوان مثال راه اندازی شبکه فدک و صوت الاحرار توسط یاسر الحبیب، نامگذاری نهم تا پانزدهم ربیع الاول به نام هفته برائت دقیقا در مقابل هفته وحدت، تأسیس حوزه علمیه امامین عسگریین، سایت ها و شبکه های ماهواره ای متعدد و سایر اقدامات وهن آمیز و تفرقه انگیز.
تقدیر از اساتید به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم و تقدیر از طلاب ممتاز نیمسال اول تحصیلی سال 94
در پایان مدیریت محترم سرکار خانم حمزه لو بر استمرار و برگزاری نشست هایی از این دست که به بررسی چالش های جدید پیش روی جهان اسلام می پردازد تأکید فرمودند و در این رابطه با جناب دکتر خسروی مذاکره نمودند و از همکاری ایشان در برگزاری نشست ها تشکر و به مناسبت روز استاد از مقام این استاد برجسته حوزه و دانشگاه تقدیر به عمل آمد.
ای کاش حقیقت زبان داشت . . .
امام خمینی (ره):
… . اگر ما از مسأله قدس بگذریم، اگر ما از صدام بگذریم، اگر ما از همه کسانى که به ما بدى کردند بگذریم، نمىتوانیم از مسأله حجاز بگذریم، مسأله حجاز یک باب دیگرى است غیر مسأله چیزهاى دیگر.
صحیفه نور، جلد 20، صفحه 145
ایام عزای سیدالشهداء سلام الله علیه، قتیل العبرات تعزیت و تسلیت باد
باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
پیام تسلیت حوزههای علمیه خواهران درپی فاجعه منا
پیام تسلیت حوزههای علمیه خواهران درپی فاجعه منا
بسم الله الرحمن الرحیم
و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله
حادثه اندوهبار عید قربان در سرزمین منا که در آن بسیاری از زائران حریم امن الهی و همچنین تعدادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند قلب تمامی مسلمین جهان و ملت شریفمان را به درد آورد.
حج ابراهیمی امسال با بی کفایتی حکام نالایق حرمین شریفین تبدیل به یکی از تلخترین موسمهای حج گشت و عید مسلمین به عزای امت اسلام تبدیل شد.
حوادث غمبار در این موسم چه در کنار کعبه و چه حادثه دردناک منا نشان از بیبرنامهگی و سهلانگاری در اداره امور حج دارد و جا دارد که دولت عربستان مسئولیت این حوادث را به عهده بگیرد.
مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبریمدظله العالی، مراجع بزرگوار تقلید دامت برکاتهم و ملت شریف ایران اسلامی و مخصوصا خانواده معظم جانباختگان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال جهت همه آنها رحمت و مغفرت و برای مصدومان شفای عاجل را خواستار است.
شهادت مظلومانه جوان ترین امام شیعیان جواد الائمه علیه السلام تسلیت و تعزیت باد
سلام بر امام جواد (سلام الله علیه)
که «جود» قطره ای بود در پیشانی بلندش
و «علم» غنچه ای بود از گلستانِ وجودش
و «حلم» گوهری بود از گنجینه فضایلش.
نظارت والدین بر فرزندان در فضای مجازی
نظارت والدین بر فرزندان در فضای مجازی
این روزها گشت زدن در اینترنت یکی از تفریحات کودکان محسوب می شود و متأسفانه این در حالی است که اکثر والدین کوچکترین نظارتی بر فعالیت کودکان در این محیط غیر واقعی ندارند . . . .
فایل پاورپوینت در این رابطه را از لینک زیر دریافت کنید: