مدرسه علمیه خواهران هاجر خمین

Download: ___.pdf

در حال دریافت: ___.pdf کرسی آزاد اندیشی: شبکه های اجتماعی مجازی- بحران هویت دینی و ملّی (انقلاب خاموش)

شبکه های اجتماعی مجازی- بحران هویت دینی و ملّی

انقلاب خاموش

روز چهارشنبه 20/2/96 معاونت پژوهش مدرسه علمیه هاجر خمین با مشارکت اعضای کانون پژوهشی روشنای علم کرسی آزاد اندیشی با موضوع «شبکه های اجتماعی مجازی- بحران هویت دینی و ملّی» و را با عنوان “انقلاب خاموش” با حضور مدیریت محترم در مسند داوری برگزار نمود. در این کرسی آزاد اندیشی طلاب کلیه پایه های تحصیلی و اساتید محترم شرکت داشتند. دبیر اجرایی این کرسی آزاد فکری سرکار خانم سلیمانی ابتدا با توضیحاتی درباره چارچوب کرسی های آزاد اندیشی به طرح مسئله و تعریف مفاهیم مربوطه همچون تعریف شبکه اجتماعی و انواع آن، هویت، هویت ملّی، هویت دینی، هویت اجتماعی و بحران هویت پرداخت. الگوی برگزاری این کرسی آزاد اندیشی طلبه - استاد و دو جانبه بوده و چالش پیش روی ارائه دهنده و منتقدین وی پاسخ به این سؤال است که آیا جامعه ایرانی اسلامی در فضای شبکه های اجتماعی مجازی قادر خواهد بود که هویت دینی و ملّی خود را حفظ کند یا نه؟ در راستای طرح این سؤال دیدگاه ارائه دهنده بر این بود که وضعیت موجود جامعه ایران با توجه به دیدگاه های نظریه پردازان و پژوهشگران داخلی و خارجی وضعیت بحرانی یا منجر به بحران است و هویت ایرانی و اسلامی کشور ما در دهکده جهانی مورد نظر مک لوهان در معرض خطر است. در مقابل منتقدین این دیدگاه اظهار داشتند که ظرفیت موجود در جامعه ایرانی اسلامی ما با توجه به قوا و پتانسیل های اعتقادی و ارزشی، ظرفیت خوبی است برای خروج از بحران هویت و رسیدن به جامعه جهانی موعود که سکان دار آن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و دهکده جهانی حقیقی همان حکومت جهانی امام زمان (عج) است که در آن وعده های الهی تحقق می یابد و در نهایت جبهه حق پیروز و سعادت مند خواهد شد؛ به شرط آنکه ما به وظایف خود در قبال رشد و توسعه این بزار تکنولوژیک عمل کرده، سواد رسانه ای، دانش خود در حوزه علوم مورد نیاز، ایمان، تقوا و کار و تلاش را برای ایستادگی در برابر جبهه غرب و بانیان این ابزار رسانه ای جدید به بهترین نحو به کار بندیم و برای اثبات مدعای خود به آیات قرآن، روایات و بیانات رهبری عظیم الشأن امام خامنه ای مد ظله العالی استناد داشتند. داور محترم این کرسی آزاد اندیشی قول به تفصیل را قائل شدند و به نظر ایشان با پذیرش وضعیت نامطلوب فعلی با توجه به آمار موجود در پژوهش های جدید و در معرض خطر بودن جوانان، نوجوانان و خانواده ها، کم رنگ شدن نمودهای هویتی ملی و دینی در برخی ابعاد نباید ناامید بود. ایشان در ادامه راهکارهایی ارائه فرمودند و اظهار داشتند که می توان با اصلاح نظام آموزشی و تربیتی کشور با مبانی اخلاق دین، لزوم آموزش فرهنگ استفاده از اینترنت، اقدامات مداخله جویانه والدین، تدابیر کاربری صحیح، برخورد مناسب نسبت به گزارش های کاربران، تشویق و ترغیب در استفاده درست جوانان، تقویت جنبه های روانشناسی اخلاق و با وضع قوانین با ضمانت اجرایی بالا می توان برای برون رفت از از وضعیت بحرانی موجود گام های مؤثری برداشت. در پایان به وظایف طلاب و روحانیون در این عرضه اشاراتی داشتند و فرمودند که روحانی باید در کنار بهره گیری از فضای مجازی در فرایند تبلیغ دینی به مسجد و منبر و هیئت نیز بپردازد چراکه تبلیغ به شیوه سنتی آثار خاص خودش را دارد و همچنین کیفیت حضور در فضای وب را نباید به شبکه های اجتماعی محدود کرد و صرفاً نباید به غرب چشم بدوزیم بلکه باید این امکانات را بومی سازی کرد؛ همچنانکه مرکز مدیریت حوزه های علمیه گام های خوب و مؤثری در این جهت برداشته است.

کرسی آزاداندیشی معاونت پژوهش مدرسه علمیه هاجرخمین

بولتن محتوایی کرسی آزاد اندیشی انقلاب خاموش را از اینجا دانلود کنید.