دومین جلسه از دوره‌ی مقاله نویسی علمی با حضور استاد ارجمند دکتر حسین خسروی در ساعت پژوهش یکشنبه 96/8/7 برگزار گردید.

کارگاه مقاله نویسی علمی دکتر حسین خسروی

دکتر خسروی در ابتدا مراحل اجرای تحقیق را این‌گونه برشمردند: «1)گردآوری اطلاعات، 2)ارزیابی، پردازش، نتیجه‌گیری 3) تدوین گزارش در قالب‌های کتاب، پایان‌نامه و مقاله‌ی علمی». وی همچنین در تعریف طرح پژوهش گفت: «طرح پژوهش به نقشه‌ی کار پژوهش‌گر برای حل مسئله‌ی پژوهش اطلاق می‌شود».

استاد محترم در این جلسه بحث آشنایی با ساختار یک مقاله‌ی علمی را آغاز نمودند. ایشان در تشریح این ساختار، فرمودند: «اجزای یک مقاله‌ی علمی هفت مورد است:  1) عنوان، 2) چکیده، 3) واژگان کلیدی، 4) مقدمه (به تعبیری بیان مسئله)، 5) بدنه یا متن مقاله، 6) نتیجه‌گیری و 7) منابع و مآخذ. اگر این اجزاء در مقاله‌ای باشد، آن مقاله‌ی علمی قابل ارسال و انتشار در مجلات علمی پژوهشی خواهد بود. طلاب با فراگیری این شاکله‌ی کلی قاعدتاً باید بتوانید یک مقاله‌ی علمی را ارزیابی کنند.»

وی در ادامه اولین جزء از این ساختار یعنی «عنوان مقاله» را مطرح فرموده، به بیان تفاوت موضوع و عنوان مقاله پرداختند. ایشان اظهار داشتند: «عنوان باید در بردارنده‌ی سه قید موضوعی، قید مکانی و قید زمانی باشد. قید به معنای مرز و محدوده است؛ از این رو قیودِ عنوان می‌توانند محدوده‌ی موضوع یک مقاله علمی را مشخص کنند».

دکتر خسروی در پایان یادآور شدند: «سال آینده یادواره 6200 شهید استان مرکزی برگزار خواهد شد. یکی از موضوعات بخش علمی یادواره، نقش فرماندهی امام خمینی(ره) در دفاع مقدس است. از آنجا که نقش فرماندهی امام (ره) در عملیات‌ها و مقاطع مختلف دفاع مقدس متفاوت بوده است؛ هر مقطع می‌تواند محور برخی از موضوعات تحقیق‌های پایانی و مقالات علمی طلاب این مدرسه علمیه واقع شود».

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخبار مدرسه هاجر, معاونت پژوهش  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-08-08] [ 10:14:00 ق.ظ ]