مدرسه علمیه خواهران هاجر خمین
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
آبان 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو





  دومین جلسه از دوره‌ی مقاله نویسی علمی   ...

دومین جلسه از دوره‌ی مقاله نویسی علمی با حضور استاد ارجمند دکتر حسین خسروی در ساعت پژوهش یکشنبه 96/8/7 برگزار گردید.

کارگاه مقاله نویسی علمی دکتر حسین خسروی

دکتر خسروی در ابتدا مراحل اجرای تحقیق را این‌گونه برشمردند: «1)گردآوری اطلاعات، 2)ارزیابی، پردازش، نتیجه‌گیری 3) تدوین گزارش در قالب‌های کتاب، پایان‌نامه و مقاله‌ی علمی». وی همچنین در تعریف طرح پژوهش گفت: «طرح پژوهش به نقشه‌ی کار پژوهش‌گر برای حل مسئله‌ی پژوهش اطلاق می‌شود».

استاد محترم در این جلسه بحث آشنایی با ساختار یک مقاله‌ی علمی را آغاز نمودند. ایشان در تشریح این ساختار، فرمودند: «اجزای یک مقاله‌ی علمی هفت مورد است:  1) عنوان، 2) چکیده، 3) واژگان کلیدی، 4) مقدمه (به تعبیری بیان مسئله)، 5) بدنه یا متن مقاله، 6) نتیجه‌گیری و 7) منابع و مآخذ. اگر این اجزاء در مقاله‌ای باشد، آن مقاله‌ی علمی قابل ارسال و انتشار در مجلات علمی پژوهشی خواهد بود. طلاب با فراگیری این شاکله‌ی کلی قاعدتاً باید بتوانید یک مقاله‌ی علمی را ارزیابی کنند.»

وی در ادامه اولین جزء از این ساختار یعنی «عنوان مقاله» را مطرح فرموده، به بیان تفاوت موضوع و عنوان مقاله پرداختند. ایشان اظهار داشتند: «عنوان باید در بردارنده‌ی سه قید موضوعی، قید مکانی و قید زمانی باشد. قید به معنای مرز و محدوده است؛ از این رو قیودِ عنوان می‌توانند محدوده‌ی موضوع یک مقاله علمی را مشخص کنند».

دکتر خسروی در پایان یادآور شدند: «سال آینده یادواره 6200 شهید استان مرکزی برگزار خواهد شد. یکی از موضوعات بخش علمی یادواره، نقش فرماندهی امام خمینی(ره) در دفاع مقدس است. از آنجا که نقش فرماندهی امام (ره) در عملیات‌ها و مقاطع مختلف دفاع مقدس متفاوت بوده است؛ هر مقطع می‌تواند محور برخی از موضوعات تحقیق‌های پایانی و مقالات علمی طلاب این مدرسه علمیه واقع شود».

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخبار مدرسه هاجر, معاونت پژوهش  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-08-08] [ 10:14:00 ق.ظ ]





  کارگاه آموزشی روش مطالعه و یادگیری   ...

کارگاه آموزشی روش مطالعه و یادگیری در مدرسه علمیه هاجر خمین برگزار گردید.

معاونت پژوهش مدرسه علمیه هاجر خمین روز دوشنبه 96/8/1 با حضور سرکار خانم دکتر جاویدپرور (دکترای علوم تربیتی- گرایش برنامه ریزی درسی) کارگاه مهارتی روش مطالعه و یادگیری را برگزار نمود. 50 نفر از طلاب پایه های مختلف تحصیلی به مدت 4 ساعت در این کارگاه آموزشی با اصول و مبانی صحیح یادگیری و مطالعه آشنا شدند.

دکتر جاویدپرور

استاد محترم دکتر جاوید پرور در بخشی از آموزش‌های خود به تعریف یادگیری، یادگیری شناختی، فرایند یادگیری و به یادسپاری (مدل خبرپردازی یادگیری)، مکانیسم حافظه و فراموشی پرداختند. او همچنین افزود، عملکرد ضمیر خودآگاه در افراد معمولی 3درصد و ضمیر ناخودآگاه 97 درصد است ولی افراد موفق و خاص تلاش می کنند تا ضمیر خود‌آگاه‌شان را بیش از 3 درصد فعال کنند و به کار بگیرند. ضمیر ناخود‌آگاه در خصوص اطلاعات دریافتی سه عمل حذف، تعمیم و یا تحریف را انجام می‌دهد که افراد معمولی بر آنها کنترلی ندارند. ضمیر ناخود‌آگاه فعل منفی را نمی‌شناسد و بین واقعیت، خیال و آرزو نمی تواند تفاوت قائل شود؛ می توان با فرمان دادن به ذهن و کائنات با استفاده از افکار و جملات تأکیدی مثبت عملکرد آن را بهبود داد.

وی در ادامه درباره تعیین هدف مطالعه، برآورد دشواری مطلب و زمان مطالعه، برنامه مطالعه خواندن برای درک زیبایی و جنبه‌های هنری مطالب توضیحاتی دادند.

استاد محترم در پایان پس از بیان اینکه تقطیع و دسته بندی مطالب حافظه کوتاه مدت را افزایش می‌دهد، عبارت خوانی به جای کلمه‌خوانی و تند‌خوانی را توضیح داده، روش مطالعه را در چهار مرحله سؤال کردن از مؤلف، استنباط کردن، ربط دادن و ارزشیابی شرح دادند.

خانم دکتر جاویدپرور

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخبار مدرسه هاجر, معاونت پژوهش  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-08-02] [ 09:25:00 ق.ظ ]





  نشست علمی آسیب شناسی شناخت عاشورای حسینی   ...

نشست علمی آسیب شناسی شناخت عاشورای حسینی با حضور استاد ارجمند دکتر حسین خسروی در ساعت پژوهش یکشنبه 2/7/96 برگزار گردید. ایشان در سخنان خود در این زمینه اینگونه مقدماتی را بیان نمودند: عواملی که در آغاز باعث شکل گیری قیام امام حسین علیه السلام شد اوج گرفتن روحیه اشرافیت در جامعه اسلامی و حاکمیتی به نام امویان که به تمام معنا فاسد بود. در شکل گیری قیام امام حسین علیه السلام برخی عوامل نیز تشدید کننده بودند. عوامل تشدیدکننده عبارتند از: مرگ معاویه و اینکه فرد فاسدی چون یزید جانشین معاویه لعنة الله علیه شده بود و یزید قصد جدّی در بیعت گرفتن از امام حسین علیه السلام داشت و ازسوی دیگر امام حسین علیه السلام به هیچ عنوان حاضر به بیعت با وی نیست. از طرفی نامه نوشتن مردم کوفه برای بیعت با امام حسین علیه السلام و اعزام مسلم بن عقیل به کوفه به عنوان سفیر امام و شهادت ایشان در روز عرفه از جمله ی این عوامل است. موضع گیری های امام علیه السلام در این عرصه سه نوع بود: 1) دفاعی: بیعت نکردن با یزید (واکنش منفی). 2)تعاون و همکاری: نامه نوشتن کوفیان و پاسخ امام حسین علیه السلام (واکنش مثبت). 3) حالت تهاجمی: امر به معروف و نهی از منکر سخنران محترم در ادامه فرمودند که در کتب شیعی در بیان حکمت و فلسفه ی قیام امام حسین دیدگاه های متفاوتی وجود دارد، همچون تشکیل حکومت (دیدگاه علامه بحرالعلوم و سید مرتضی)، شهادت (دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و دکتر شریعتی)، غیرت دینی، عزّت نفس، و سخیف ترین دیدگاه که قیام برای بخشش گناهان امت (مثل اعتقاد مسیحیت) است. ایشان به برخی نمونه های تحریف در عاشورا و علت آن پرداختند. کتب تاریخی و مقاتل در گذشته به زبان عربی فقط موجود بود و در مقطعی دو کتاب روضة الشهداء ملا حسین کاشفی و اسرار الشهادت ملا آقای فاضل دربندی به فارسی تألیف شد که تحریفهایی در آنها و در نقل ها به چشم می خورد و به نمونه هایی از تحریفات اشاره نمودند. وی اظهار داشت بهترین کتابهایی که به بررسی و شناخت تحریف های عاشورا پرداخته اند حماسه حسینی شهید مطهری و آسیب های عاشورایی استاد میرباقری می باشد.

ادامه »

موضوعات: مناسبت ها, معاونت پژوهش  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-07-18] [ 11:16:00 ق.ظ ]





  آغاز دوره آموزشی اینترنت پیشرفته   ...

دوره اینترنت پیشرفته کارکنان و طلاب پایه دوم در قالب برنامه ساعات پژوهشی آغاز شد.

ساعت پژوهشی

معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران هاجر با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای خمین اقدام به برگزاری دوره آموزشی اینترنت پیشرفته ویژه طلاب و کارکنان حوزه علمیه خواهران هاجر نموده است. این دوره با مربی­گری سرکار خانم عطاریان از روز سه شنبه مورخ 96/7/11 در مرکز دیجیتال این مدرسه علمیه آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه می یابد. 19 نفر از کارکنان و طلاب پایه دوم این حوزه در ساعات پژوهشی این دوره آموزشی مهارتی را طی خواهند کرد و در صورت موفقیت در آزمون کتبی آنلاین و آزمون عملی به شرکت ­کنندگان گواهی پایان دوره اعطا می­ گردد.

ساعت پژوهش

 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخبار مدرسه هاجر, معاونت پژوهش  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-07-12] [ 09:53:00 ق.ظ ]





  برگزاری پنجمین جلسه شورای علمی پژوهشی   ...

شورای پژوهشی مدرسه علمیه هاجر خمین ساعت 7:00 صبح روز سه شنبه 96/7/4 تشکیل جلسه داد. در پنجمین جلسه این شورا طرح های تفصیلی مربوط به چهار تحقیق پایانی سطح 2 با حضور طلاب و اساتید راهنما ارائه و ارزیابی شد. کلیه طرح های پیشنهادی با در نظر گرفتن نظرات اصلاحی به تصویب اعضای حاضر شورای علمی پژوهشی این مدرسه علمیه رسید.

شورای پژوهش مدرسه علمیه هاجر خمین

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: معاونت پژوهش  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-07-05] [ 02:15:00 ب.ظ ]





1 3 4 5

  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

 
 
 
 
فراخوان چی شد طلبه شدم